Herné štýly primášov v ľudových hudbách na Slovensku
Riešiteľka projektu: Mgr. Jana Ambrózová, PhD. Zvukový záznam: René Bošeľa / Audiovizuálne snímanie: Róbert Bošeľa (Môlča records, s.r.o.) Termín realizácie: 2016
Ciele projektu
Cieľom projektu bola audiovizuálna dokumentácia herného prejavu a repertoáru vybraných reprezentantov lokálnych herných štýlov z ôsmych hudobne výrazne odlišných lokalít na Slovensku. Prostredníctvom neho bol nadobudnutý rozsiahly hudobný a filmový materiál pre uskutočnenie hĺbkovej analýzy štýlotvorných osobitostí ich hry, a to za využitia overených aj inovatívnych metód hudobno-antropologického vedeckého bádania. Výber muzík a huslistov bol podmienený širokou škálou v ich hre prítomných, často značne odlišných techník hry pravej a ľavej ruky, čím sa výrazne zvyšoval potenciál dospieť k rozsiahlym a objavným dátam. Materiál bude prostriedkom ku kritickej revízii a aktualizácii vedeckej metodológie (vrátane metód snímania, transkripcie, spôsobu vizualizácie zvuk. signálu).
Ústrednou kategóriou výskumu bol "herný štýl". Jedna z jeho etnomuzikologických definícií ho vymedzuje ako funkčný systém hudobno-štrukturálnych a technicko-interpretačných prvkov, ktoré vytvárajú osobitosť herného prejavu v určitom hudobnom kontexte. Hudobný záznam zohľadňujúci aktuálne trendy už v jeho prvých fázach realizácie môže byť vhodným potenciálnym základom pre uskutočnenie potrebnej revízie doterajšieho nielen uvedenej definície, ale tiež doterajšieho etnomuzikologického poznania.
Systematický výskum ľudovej nástrojovej hudby sa na Slovensku inicioval v 50. rokoch 20. storočia. Prvé výskumy boli orientované na identifikáciu hud. nástrojových typov a procesu ich výroby. Problematika ansámblovej hudby sa výraznejšie pertraktovala v slovenskej odbornej literatúre až v období 70. – 80. rokov. Výsledky výskumu interpretačných štýlov primášov, či problému regionalizácie herných štýlov boli publikované najmä formou vedeckých textov (Elschek, 1979, 1981; Garaj, 1997; Gašpar, 2002; Lábsky, 1999; Michalovič, 1995; Móži, 1978; Obuch, 2011; kol. aut. Variačná technika predníkov oblastí západného, stredného a východného Slovenska; 1984). Česká literatúra je v prípade riešenia problematiky inšpiratívna, a to najmä z metodologického hľadiska. Spomedzi všetkých použiteľných prameňov možno vyzdvihnúť odborné práce moravského etnomuzikológa D. Holého (1964, 1965, 1969) a K. Dvořáka (1968), ktorí v nich predstavili podnetné poznatky a náhľady týkajúce sa hudobno-štrukturálnej analýzy.
Zaznamenaní huslisti a ľudové hudby, v ktorých pôsobia
Alojz Mucha, Ťažká muzika (Terchová, okr. Žilina) Jozef Gabriš (Polomka, okr. Brezno) Peter Pančik, Marian Gertl (Brezno a Čierny Balog, okr. Brezno) Jozef Žolták (Raslavice, okr. Bardejov) Miroslav Pokoš (Šumiac, okr. Brezno) Marcel Berky, Vladimír Berky ml., Jozef Berky "Pipo" ml., Dávid Berky, Marcel Kováč (Hrochoť, okr. Banská Bystrica) Radovan Berky, Radovan Berky ml. (Poniky, okr. Banská Bystrica) Gejza Molnár (Nižná Kaloša, okr. Rimavská Sobota) Pavol Berky (Jesenské, okr. Rimavská Sobota) Vojtech Botoš ml. (Blhovce, okr. Rimavská Sobota) Karol Šikyňa (Hladovka, okr. Tvrdošín) Adam Harmata (Hladovka, okr. Tvrdošín)